• Gratis verzenden vanaf € 40 in NL en € 60 in België
  • Gratis verzenden geselecteerde make-up
  • Ma-Vrij voor 15.00 besteld morgen in huis

Wat betekent Duurzaamheid voor de Cosmetica industrie?

Wat betekent Duurzaamheid voor de Cosmetica Industrie? 

 

Wat is duurzame cosmetica eigenlijk?

 

Duurzame cosmetica

beschrijft een concept dat onder meer steunt op biologische ingrediënten, duurzame verpakkingen en eerlijke

arbeidsomstandigheden, waarbij bewust dierproeven worden vermeden.

De term "duurzame cosmetica" is echter geen beschermde term.

In theorie kan elke fabrikant zijn producten als duurzaam omschrijven.

Ook als de producten maar voor een deel uit natuurlijke ingrediënten bestaan.

 

Enkele eigenschappen waar je op moet letten bij het kopen van duurzame cosmetische producten: 

  • vrij van dierproeven
  • parfum/geurvrij
  • duurzame verpakkingen met weinig plastic
  • biologisch geteelde grondstoffen
  • vrij van minerale oliën
  • mogelijk eerlijke handel

In het beste geval voldoet een product aan alle bovengenoemde criteria.

 

Er zijn echter ook veel bedrijven die producten aanbieden die tot bepaalde hoogte voldoen aan duurzaamheid.

Wat valt er zoal te zeggen over duurzaamheid & de cosmetica industrie?

Meer dan ooit tevoren zijn wij als consumenten niet alleen geïnteresseerd in het product,

maar zeer zeker ook in het bereiding proces.

De publieke belangstelling voor duurzaamheid blijft toenemen.

Veel cosmeticafabrikanten zoeken naar meer natuurlijke en milieuvriendelijke ingrediënten voor hun producten.

 

Het wordt maar eens en te meer duidelijk, dat de reguliere producten, die je koopt bij de drogist

of in de lokale supermarkt, vol zitten met schadelijke chemische stoffen.

Wat betreft je gezondheid kan dit leiden tot hormonale disbalans. 

Er wordt zelfs gezegd dat je er ADHD, astma, allergie, autisme en zelfs kanker van kunt krijgen

 

Nu bevat elk product op zich een beetje van allerlei ingrediënten.

Maar we gebruiken dagelijks een heleboel producten, met een gemiddelde van 12 producten per dag.

Aangezien je huid maar liefst 60 a 70% van wat je opsmeert opneemt in je lichaam…tel maar uit je winst!

 

Deze schadelijke chemische stoffen zijn óók slecht voor het milieu.

Via onze afvoerkanalen, komen deze schadelijke stoffen het in water terecht en zo in ons drinkwater.

Denk hierbij aan zwemmen in de zee met je zonnebrandcrème op.

De koraalriffen en daarmee de onderwaterwereld lijden hier enorm onder.

 

Hierbij kun je denken aan:

  • parabenen
  • siliconen
  • SLS
  • fluoride
  • ftalaten
  • tolueen
  • aardolie

 

Waarom fabrikanten groene cosmetica willen produceren?

 

Nu wij als consumenten, ons steeds meer beginnen te verdiepen in de bedrijfsethiek,

kunnen kleine stappen in de richting van duurzaamheid aanzienlijk verbeteren en verkoop stimuleren.

Het creëren van milieuvriendelijke producten betekent voor bedrijven niet dat ze inleveren op kwaliteit.

 

1. Verbeterde productkwaliteit

 

Hoogwaardige cosmetica zorgen voor effectieve resultaten zonder jouw gezondheid in gevaar te brengen.

Veel petrochemische producten, zoals minerale olie, vertonen echter een lage toxiciteit voor jou als gebruiker.

 

Bij verneveling en inademing is aangetoond dat dergelijke producten allergenen zijn en, zoals sommige onderzoeken suggereren, kanker kunnen veroorzaken.

Bij de meeste bio gebaseerde producten wordt de toxiciteit voor jou als eindgebruiker verminderd, waardoor veiligere producten van hogere kwaliteit ontstaan.

 

2. Verbetert de merkpresentatie

 

Groene producten sturen een boodschap naar ons als consument.

Het desbetreffende bedrijf zet zich in voor kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid en is je vertrouwen waard.

Naarmate meer en meer mensen zich zorgen maken over synthetische producten, zoeken we naar bedrijven die transparantie en eerlijkheid toepassen.

Door te evolueren naar duurzame, groene producten, toon je je wereldwijde en sociale bewustzijn.

Dit bevordert de loyaliteit van ons als klant aan een merk en niet alleen aan de producten.

Wij als consument zullen beginnen de producten van een bedrijf te kopen.

We zijn het eens met hun missie.

Eenmaal voor een merk gekozen, zullen we hier dan ook vaak bij blijven!

 

3. Verhoogt de bedrijfsverantwoordelijkheid

 

Groene cosmetica biedt ook een unieke kans voor cosmeticafabrikanten.

Ze richten zich op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

 

Naast de positieve effecten die groene marketing kan hebben op het imago van een bedrijf,

kan het nemen van de extra stappen van duurzame inkoop of verpakking een aanzienlijke impact hebben.

Wanneer een bedrijf zijn duurzaamheidsinitiatieven verhoogt, neemt het de verantwoordelijkheid

voor zijn impact op de wereldwijde gezondheid en economieën.

Door maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen voor de productie, krijgt een bedrijf autoriteit en respect.

bij zowel consumenten als leveranciers en andere leden van de distributieketen.

 

Waarom wij natuurlijke en duurzame cosmetica kopen?

 

1. Milieuverantwoordelijkheid

 

Wij als moderne consumenten hebben een groeiend milieuverantwoordelijkheidsbesef.

We geven om sociale en ecologische verantwoordelijkheid.

Een van de belangrijkste voordelen van duurzame producten is hun milieuvriendelijkere impact.

 

Bijna elke week duiken er nieuwe verhalen op over gevaarlijke CO2-uitstoot.

Of de enorme hoeveelheid plastic in de oceaan.

Veel petrochemicaliën in reguliere cosmetica zijn giftige verontreinigende stoffen.

En tasten zowel het milieu als ons lichaam aan.

Naarmate we meer ecologisch bewust worden?

Eisen wij als consumenten natuurlijke en weinig vervuilende producten.

Een recent voorbeeld van vervuiling en consumentenvraag is het verbod op microbeads.

 

 

2. Verhoogde effectiviteit

 

Natuurlijke en oleochemische ingrediënten veroorzaken minder snel huidirritatie of allergische reacties.

Zonder synthetische, giftige chemicaliën of kunstmatige kleurstoffen,

vertrouwen duurzame producten op de helende eigenschappen.

 

Deze worden van nature in planten en dieren aangetroffen. Ingrediënten die mensen al eeuwenlang gebruiken.

Denk hierbij aan glycerine, een natuurlijk derivaat van palmolie.

De heldere, niet-giftige vloeistof wordt gebruikt in zepen, farmaceutische producten en cosmetica.

Omdat het een bevochtigingsmiddel is, kan glycerine water vasthouden, waardoor het een uitstekende vochtinbrengende crème is.

 

Glycerine verbetert de hygroscopische eigenschappen van het lichaam.

Stimuleert de huid om water op te nemen en vast te houden.

Als niet-irriterende stof kan het overal op het lichaam worden aangebracht.

Het is een effectief ingrediënt tegen veroudering .

Door de anti microbiële eigenschappen kan het ook dienen als acne behandeling.

Glycerine is dan ook een perfect voorbeeld van de natuurlijke effectiviteit van duurzame cosmetica.

 

3. Je gezondheid op langere termijn

 

Petro chemicaliën kunnen op korte termijn resultaten opleveren.

Maar de langetermijneffecten zeer giftig voor mens en milieu.

 

Jarenlang gebruik van synthetische cosmetica is terug te voeren op:

hoofdpijn, oogbeschadiging, acne, hormonale onbalans en vroegtijdige veroudering.

Ftalaten zijn zelfs in verband gebracht met kanker en diabetes type II.

 

Door te kiezen voor duurzame cosmetica, zie je als consument af van de stress en onzekerheid van giftige, synthetische producten en investeer je in jouw gezondheid en schoonheid op de lange termijn.

 

Hoe wordt duurzame cosmetica gemaakt?

 

Het is voor elk bedrijf mogelijk om groene materialen in hun cosmetica te verwerken.

Cosmetica-ontwikkelaars over de hele wereld zijn hardnekkig op zoek naar oleo-chemicaliën,

samen met mogelijke bronnen daarvoor.

 

Natuurlijke oliën 

Palm- en kokosolie worden vaak gebruikt om vetalcoholen af ​​te leiden.

Deze worden gebruikt als chemische oppervlakte actieve stoffen.

Andere oliën zijn arganolie en avocado-olie.

Glycerine, een derivaat van palmolie, is een veel voorkomend bijproduct.

 

Landbouwgewassen

Sojabonen, maïs en andere landbouwgewassen in de cosmetische industrie  worden gebruikt om oliën en alcoholen te produceren.

Groene cosmetische emulgatoren, oppervlakteactieve stoffen en biokatalysatoren worden verkregen uit deze planten, die goedkoop en duurzaam kunnen worden gewonnen.

 

Bacteriën

Een voorbeeld van een hernieuwbare hulpbron die momenteel in ontwikkeling is de Deinococcus-bacterie.

Een bacterie die door Deinove in Frankrijk is bestudeerd vanwege zijn chemische productie-eigenschappen.

Fabrikanten splitsen deze grondstoffen in oleochemicaliën in een verwerkingsbedrijf.

De vetten of oliën worden verdeeld door hydrolyse, waarbij water wordt gebruikt.

Of alcoholyse, waarbij alcohol wordt gebruikt.

 

Groenwasserij bij cosmetica producten

 

Met de toenemende vraag naar natuurlijke en biologische producten, neemt ook het aanbod toe.

Er is geld te verdienen!

Maar omdat er geen vaste definitie van natuurlijk of biologisch is, komt groenwasserij vaak voor.

 

Wat wil dit zeggen?

 

Omdat er geen regels zijn over het percentage aan natuurlijke ingrediënten in een product,

mag een fabrikant al bij bijvoorbeeld 1% zeggen dat het product natuurlijk is.

En wat denk je van een product met lavendel geur?

We denken vaak dat dat natuurlijk is, maar meestal is dat niet zo.

 

Merken als The Body Shop, Lush, Yves Rocher en Rituals komen heel groen over, maar zijn het niet.

Zo bevatten de nieuwe veganistische producten van L’oréal geen dierlijke ingrediënten,

maar het merk is helemaal niet dierproefvrij of grotendeels natuurlijk.

Hier gaan we de mist in… we trappen massaal in het mooie marketingverhaal.

 

Er is nog iets gemeens dat de beauty industrie doet.

Dit hebben we amper door en maakt het absoluut niet duurzaam.

 

De cosmetica industrie wil graag geld verdienen en dat jij producten blijft kopen.

Veel marketing uitingen zijn er op gericht dat je een probleem hebt.

(ook al zag jij dat voorheen misschien niet zo).

 

Je zou bijvoorbeeld pas mooi zijn als je puistjes volledig hebt weggewerkt met de nieuwste crème.

Cosmetica merken maken je ‘lekker‘ en stimuleren zo massagebruik.

Door steeds weer met nieuwe producten en collecties in te spelen op trends, blijf je natuurlijk producten kopen.

 

Wat de cosmetica industrie ook doet is enorm hoge verwachtingen opleggen.

  • de 'perfecte' modellen in de tijdschriften
  • de mooie dames in de tv reclames
  • de filmpjes op het internet, die je vertellen.....waarvoor je zogenaamd veel producten moet hebben.
  • Maar je raad het al: je zult er nooit precies zo uitzien.

 

 

Wat is eigenlijk groene cosmetica en hoe herken ik het?

 

In moderne marketing is het woord 'groen' synoniem geworden met 'biologisch' of 'gezond'.

Wanneer wij als consument de uitdrukking 'groene cosmetica' zien,

zullen we automatisch milieuvriendelijke veronderstellingen maken over het product of het bedrijf.

 

Maar het gebied van groene cosmetica heeft nog enige tekst en uitleg nodig ter verduidelijking.

Meestal wordt de term gebruikt om producten te beschrijven die gebruik maken van milieuvriendelijke formuleringen, productiepraktijken of verpakkingsmethoden.

 

Met betrekking tot de cosmetica-industrie worden "groene" en " duurzame cosmetica" gedefinieerd als cosmetische producten die gebruik maken van natuurlijke ingrediënten geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen.

 

Veel bedrijven gebruiken petrochemische ingrediënten.

Deze zijn afgeleid van benzine, een niet-hernieuwbare en economisch vluchtige hulpbron.

Bio gebaseerde oleo chemicaliën daarentegen zijn afkomstig van hernieuwbare planten- en bacteriebronnen.

En vormen de oplossing van de groene cosmetica-beweging.

 

Het voordeel van "groene" schoonheidsproducten reikt verder dan trends!

Toenemende studies tonen de toxiciteit van reguliere cosmetica aan.

De markt voor natuurlijke cosmetica blijft zo snel en consistent groeien.

Productiebedrijven die zich op de groene markt willen wagen, moeten de details achter duurzaamheid kennen, inclusief de voordelen van groen gaan en het potentieel van de markt.

Vijf cosmetica keurmerken die je een handje helpen

 

Er zijn verschillende keurmerken die duurzame cosmetische producten markeren.

Pas op voor keurmerken, die door de fabrikanten zelf zijn gemaakt.

Deze zijn niet gecontroleerd door onafhankelijke testinstanties.

Fabrikanten kunnen dan in principe doen wat ze willen zonder de gevolgen te hoeven vrezen.

Deze praktijken vallen duidelijk in de categorie groenwasserij.

 

Om je wegwijs te maken tijdens het winkelen? Let op deze 5 belangrijkste keurmerken

 

 

Hoe de cosmetica industrie duurzaamheid bevordert

 

De wereldwijde cosmetica markt heeft anno nu ( 2022 ) bijna $ 430 miljard dollar bereikt.

Met een verschuiving in de voorkeur naar natuurlijke, biologische en kruidenproducten.

Naast deze verschuiving tonen onderzoeken aan dat consumenten ook veranderingen aanjagen.

De focus op het omarmen van groenere verpakkingen en duurzame producten.

 

Ongeveer 80% van de consumenten geeft aan dat duurzaamheid belangrijk voor hen is.

60% is bereid om hun winkelgewoonten te veranderen om de impact op het milieu te verminderen.

Hierdoor groeit de cosmetica-industrie.

 

Om aan de vraag van de consument te voldoen volgen ze onderstaande criteria:

 

Gerecyclede verpakkingen

 

De cosmetica industrie genereert veel plastic afval uit productcontainers en verpakkingen.

Plastic afval kan komen in de vorm van productverpakkingen, zoals:

  • kleur- en schaduwpallets,
  • flessen en containers voor lotions, serums, shampoos, conditioners
  • tubes voor schoonheidsproducten zoals mascara, vloeibare eyeliners of lipgloss.

 

Voor schoonheidsspecialisten, en degenen die een carrière in make-up hebben gekozen,

wordt verspilling ook worden toegeschreven aan producten voor eenmalig gebruik.

Denk hierbij aan producten die als monsters worden verstrekt.

Of als promotie van bedrijven worden ontvangen. 

 

Sommige benaderingen die schoonheidsbedrijven gebruiken, zijn onder meer:

het gebruik van plasticvrije verpakkingen of biologisch afbreekbare oplossingen.

Bedrijven kunnen er ook voor zorgen dat alle kunststoffen die in verpakkingen worden gebruikt,

recyclebaar zijn, of bieden opties voor retourneren en opnieuw vullen.

 

Retour en navul opties kunnen glazen of metalen verpakkingen zijn.

Je kunt tegenwoordig bij sommige cosmetica winkels je product laten her-vullen.

Of schaf alleen een nieuwe kleur voor je oogschaduw palet aan.

 

Het verbieden van giftige ingrediënten 

 

Schoonheidsproducten bevatten vaak een lijst met ingrediënten.

Zoals voorgeschreven is door de FDA's cosmetische etikettering gids , moeten de bedrijven zich houden aan de FDA's verboden en beperkte ingrediëntenlijst in cosmetica

 

Er zijn echter nog steeds giftige ingrediënten en verontreinigingen die in veel cosmetica worden aangetroffen.

Waaronder kankerverwekkende stoffen, soorten formaldehyde en chemicaliën.

Deze kunnen je hormonen verstoren en het voortplantingssysteem beschadigen. 

 

Het streven van consumenten naar cosmetica met natuurlijke en biologische ingrediënten,

heeft ertoe geleid dat bedrijven de chemie van hun cosmetica hebben aangepast en gewijzigd.

Door het verwijderen of vervangen van onnatuurlijke conserveermiddelen, emulgatoren, verdikkingsmiddelen,

of kleurpigmenten kunnen er veilige en duurzamere producten worden gemaakt.

 

Sommige wetten verhogen de bescherming van jou en het milieu tegen giftige ingrediënten.

Veel bedrijven boeken hierin vooruitgang om aan de vraag naar veilige en groene producten te voldoen.

Alleen ligt de verantwoordelijkheid voor veilige product keuze uiteindelijk in de handen van onszelf.

 

Omarm milieuvriendelijke productie

 

Milieuvriendelijke verpakkingen en duurzame ingrediënten worden populairder dan ooit tevoren.

Net zo belangrijk om te overwegen, is de duurzame uitvoering.

Die betrekking heeft op de productie en ontwikkeling van schoonheidsproducten.

 

Uitvoering met betrekking tot de duurzame ontwikkeling van cosmetische producten kunnen zijn:

  • Vermindering van synthetische ingrediënten;
  • Verantwoorde inkoop van geneeskrachtige planten
  • Inkopen van duurzame en natuurlijke producten;
  • Gebruik van hernieuwbare energie voor productie ;
  • Producten opnieuw ontwerpen om minder water in hun samenstelling op te nemen.

 

Het bedrijfsbeleid blijven vernieuwen

 

Veel grote bedrijven en kleine ondernemers, vernieuwen hun bedrijfsmodel om duurzaamheid op te nemen.

Het aannemen van een duurzame en groene oriëntatie om te verkopen omvat:

  • het identificeren van de ondeugden en deugden van het bedrijf
  • het opnemen van duurzame initiatieven in het leiderschapsmodel
  • de missie van het bedrijf
  • het verantwoordelijk houden van interne en externe belanghebbenden voor verandering.

 

Deze transformaties kan alleen plaatsvinden door vast te houden aan veranderende aanpassingen.

Deze worden gemaakt met betrekking tot: giftige ingrediënten voor ons als consument.

 

Door rekening te houden met de effecten van andere ingrediënten, zoals microbeads voor exfoliatie.

De microbead-free water act van 2015 moedigen bedrijven aan om oplossingen te zoeken,

voor microbeadexfovlianten met planeet vriendelijke opties.

Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om de juiste oplossingen te vinden.

Die hetzelfde resultaat opleveren met een lagere impact.

 

Efficiëntie in het management verhogen

 

Innovatie in management en duurzaamheid in cosmetica omvat onder meer:

het beheer van een product van het begin tot het eind.

Dit betekent dat er op een gezamenlijke manier dieper wordt gekeken naar toeleveringsketen.

Om oplossingen te zoeken voor eventuele problemen, waaronder:

  • Het creëren en ontwerpen van een product dat duurzame en holistische ingrediënten bevat
  • Rekening houden met de houdbaarheid van het product.
  • Een product maken door gebruik te maken van duurzame praktijken en ingrediënten,
  • dwz schone, hernieuwbare energie
  • Verpakkings- en distributieprocessen met biologisch afbreekbare of recyclebare verpakkingen
  • en RFID-technologie. 
  • Recycling en hergebruik van afval dat door het product is ontstaan.
  • zoals het inleveren van flessen om te hervullen
  • of het maken van containers van biologisch afbreekbare of recyclebare materialen.

 

De toekomst van duurzame cosmetica

 

Fabrikanten die overstappen op duurzame cosmeticaproductie hebben een veelbelovende toekomst.

De groeiende belangstelling voor duurzame cosmetica heeft een groot effect gehad op de cosmetica markt.

 

Binnen de persoonlijke verzorgingsindustrie neemt de markt voor oleo chemicaliën toe.

Cosmeticafabrikanten blijven zich gelukkig afkeren van petro chemicaliën.

Vooral vetzuren zouden een boost moeten krijgen aan de groene kant van de markt.

 

De regio Azië-Pacific is een gebied van bijzonder belang voor deze markt, vanwege de overvloed aan grondstoffen en het grote consumentenbestand.

Grote hoeveelheden cosmetische glycerine worden in bulk regelmatig uit deze regio geëxporteerd.

 

De volgende fase in de toekomst van duurzaam ondernemen:

  • het vergroten van de zichtbaarheid,
  • diversiteit in de schoonheidsmarkt,
  • het aanpakken van kritieke problemen die van invloed  zijn op klimaatverandering,
  • waterschaarste,
  • uitsterven van onze onderwater dieren en planten,
  • plastic verontreinigende stoffen
  • ontbossing. 

 

1. Groeiende vraag van consumenten

 

Consumenten benaderen aankopen met een 'is het gezond voor mij en de wereld' mentaliteit.

Studies naar het landschap van duurzaamheid op de markt tonen dit aan.

Ze bekijken elke aankoop, die het gemak, de prijs en bewuste koop meet.

Naarmate jongere generaties de producten op de markt ook omarmen,

blijft de voorkeur voor milieubewuste, duurzame producten en de uitvoering van bedrijven groeien.

 

2. De cosmetica industrie en hun bijproducten

 

De schoonheidsbedrijven maken voor hun producten gebruik van actieve cosmetische ingrediënten.

Bijv. uit de bijproducten van planten en wegwerpafval.

Dit kan het gebruik van biologisch voedselafval zijn.

Of het extraheren van waardevolle ingrediënten en componenten uit:

vis, vlees en zuivelproducten die normaal gesproken verloren zouden gaan.

Deze waardevolle extracten zijn effectief, goedkoop en biologisch duurzaam.

Dit biedt de mogelijkheid om afval te verminderen en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

 

3. Alternatieven voor palmolie

 

Palmolie is een controversieel product.

Het heeft voor zowel consumenten, milieuactivisten als bedrijven hoofdpijn en verdriet bezorgd.

De economische en ecologische effecten van de productie van palmolie lijken misschien moeilijk te overzien, aangezien bijna 70% van de reguliere cosmetica het als ingrediënt bevat.

Palmolie is ook te vinden in bijna 50% van alle consumptiegoederen.

 

De productie van palmolie vergroot de dramatische effecten van ontbossing en verlies van leefgebied voor dieren. Veel bedrijven zijn op zoek naar alternatieven, waaronder met gist gekweekte alternatieve producten,

die vergelijkbare voordelen bieden, maar die kunnen worden gekweekt met organisch plantaardig afval.

 

4. Recycling programma's

 

Merken en cosmeticabedrijven laten nu echt zien dat ze om ons en het milieu geven,

door op het bedrijf gebaseerde recyclingprogramma's te creëren.

Als recycling niet direct beschikbaar is voor de consument, zullen deze bedrijven hun verpakkingsmateriaal inzamelen voor hergebruik, recycling of gebruik voor energieopwekking.  

 

Graag wil ik nog één ding onder je aandacht brengen!

En dit is, dat er voor ingrediënten zoals mica nog steeds slavernij en kinderarbeid plaatsvindt in bijvoorbeeld India.

Mica (wat glans geeft aan producten) kan dan wel een natuurlijk ingrediënt zijn......

 

Het inademen van Mica bij de winning ervan is kankerverwekkend.

Er vallen letterlijk doden in de mijnen. Ik vind dit een zorgwekkende kwestie.

De mensen die dit werk doen, moeten hun geld verdienen onder erbarmelijke omstandigheden.

En zijn afhankelijk van het beetje inkomen dat ze krijgen.

Het is veel beter om mica van eerlijke productie te nemen of desnoods toch synthetisch.

 

Geef jij om jezelf & de natuur?

Dan heet ik je van harte welkom bij ShopPuur

Ik hoop dat ik je met dit artikel een betere kijk op duurzame cosmetica heb weten te geven.

En je bedanken dat je überhaupt dit lange verhaal hebt willen lezen!

Mocht je vragen hebben over dit artikel?

Stel ze dan gerust, ik help je er graag mee.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.