
Ken jij het marketing verhaal al? Van Natuurlijke Oorsprong?
Natuurlijk of van natuurlijke oorsprong zijn begrippen die ons als consument een goed gevoel geven.
Helaas zijn deze begrippen niet vastgelegd in de wetgeving en hebben ook geen vaste naam waarde.
De enige die hier het meest vrolijk van worden, zijn de mensen die de marketing voor een product bedenken.
Ze proberen met de termen natuurlijk of biologisch ons het gevoel te geven dat we een verantwoord product kopen.
Maar eigenlijk kunnen de fabrikanten van reguliere merken met deze reclames nauwelijks uit de voeten met een begrip
als ‘biologisch’ en 'natuurlijk' omdat het product aan allerlei voorwaarden moet voldoen om die naam te mogen dragen.
In de reguliere cosmetica wereld zijn de begrippen 'natuurlijk' en van 'natuurlijke oorsprong' als paddestoelen uit de
grond gerezen en kunnen we inmiddels op iedere hoek van de straat alles 'van natuurlijke oorsprong' kopen.
Kijk maar eens in de schappen de supermarkt...
Je komt deze producten vast en zeker tegen. En zijn ze voor een appel en een ei te koop.
Opeens lijkt alles natuurlijker te kunnen.
Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom jij 2x zoveel moet betalen voor een potje crème uit een gespecialiseerde winkel
‘Natuurlijk’ is een mooi marketing verhaal en wekt bij jou een positieve associatie op.
Het zegt niks, iedereen mag het woord gebruiken en daarom is alles natuurlijk en kun je overal 'natuurlijk' voorzetten.
Om maar een voorbeeld te geven:
- natuurlijke make-up
- natuurlijk bouwen
- natuurlijk spelen
- natuurlijk opvoeden
- natuurlijke damesmode
- natuurdrogist
- natuurlijke kaas
- natuurlijk Himalaya zout
- natuurlijk lekker
- 100% natuurlijke thee en ga zo maar door.
‘Natuurlijk’ wekt voor jou de indruk van goed en gezond.
Het is dan ook niet meer dan dat.
100% natuurlijk bestaat dat eigenlijk wel?
Het antwoord hierop is een volmondige NEE.....
Om alles in een pot of tube te vangen zijn er bewerkingsprocessen nodig.
Deze bewerkingsprocessen kunnen de sleutelvraag zijn of een product de term“ natuurlijk” mag claimen.
Zie je 100% natuurlijk staan, onthoud, dat niets 100% natuurlijk is, behalve als je een appel bij jezelf uit de tuin haalt.
Waarom de ene crème de andere niet is....
Ook ik heb altijd gedacht "crème is crème" als het maar smeert en de goedkoopste kan me passen..
Maar wat ik even vergeten was, waren de ingrediënten van m'n vol trots gekochte potje anti rimpel crème.
Op het oog zag het er goed uit....Je kent het wel die aantrekkelijke verpakking...zo mooi en gelijk verkocht.
Het potje ziet er ook nog eens verleidelijk uit...staat zo leuk in m'n badkamer, ja echt een lust voor het oog.
Wat staat er op de verpakking??...natuurlijk en van natuurlijke oorsprong? ..Fantastisch toch?
Ik heb hier een echte 'win win' crème in handen en voor dat geld.. m'n geluk kan niet op.
Maar dan kom ik thuis en denk ineens.."shit" heb helemaal niet op de ingrediënten gelet.
En daarin werd ik 'natuurlijk' diep teleurgesteld...
Maar op de verpakking stond toch met natuurlijke ingrediënten?
Alles moest erop wijzen dat de inhoud één en al natuurlijkheid was voor mijn huid.
Dit zijn de claims die ons als consument over de streep trekken om het product meteen te kopen.
Het was dan ook eigelijk te mooi om waar te zijn.... Het enige waar het goed voor was op dat moment? m'n portemonnee.
Maar ook hier kom je natuurlijk van de koude kermis thuis, als je het product linie recta in de prullenmand kan gooien.
Weggegooid geld en misleid waar ik nota bene zelf bij stond.
In hoeverre iets natuurlijk is ligt aan veel factoren
Een fabrikant moet wettelijk gezien voldoen aan veiligheid-regels.
Het product moet voor jou veilig zijn om te gebruiken.
Of een bepaalde stof gebruikt mag worden en in welke hoeveelheden dan moet je langs bij een Keuringsraad.
De uitkomsten hiervan worden dan pas wettelijk vastgelegd.
De Algemene Dagelijkse Hoeveelheid wordt ruim aangehouden in de dosering van een ingrediënt in een product.
Een fabrikant moet deze toegestane dosering verplicht naleven.
De meeste fabrikanten hebben hier geen boodschap aan.
Hieruit kunnen we concluderen, dat er soms een té hoge concentraties van het één of ander in een product aanwezig is.
Er zijn nogal wat producten over de hele wereld en is het een onmogelijke taak is, nou ja bijna onmogelijk om alle
verzorging en cosmetica producten te controleren.
Dit geeft veel fabrikanten vrij spel om goedkope producties te draaien.
De winst die het bedrijf maakt weegt nooit op tegen het risico op een boete.
Het streven naar een wetgeving waar de ISO NORM verplicht is dan ook uiterste noodzaak, omdat de vraag naar
“natuurlijk en biologisch” enorm groot is geworden in cosmetica land.
Hoe kunnen we het nu zelf de betekenis ontcijferen?
Ik noem een voorbeeld: PARFUM
Dit is een ingrediënt dat zowel in de reguliere cosmetica voorkomt als in de natuurlijke varianten.
Er zijn ontzettend veel geurstoffen, zowel synthetisch als natuurlijk gewonnen uit etherische oliën.
Parfum kan daarom opgebouwd zijn uit veel verschillende stoffen.
Voor jou als consument is het vrijwel onmogelijk om uit te vogelen, welke jou huidirritaties veroorzaakt.
Natuurlijk gecertificeerde producten geven jou in dit geval de betere optie. Waarom?
Omdat de meeste geuren die in natuur cosmetica worden gebruikt uit puur etherische oliën worden gemaakt.
Maar ook dit vertelt je niet voor de volle 100% dat je hier geen allergische reacties van krijgt.
Deze pure oliën kunnen je huid nét zo irriteren als de synthetische varianten.
Als je een natuur product wilt kopen begin dan altijd bij keurmerken en certificeringen van het product of het bedrijf.
Maar ook hiervoor geldt dat niet alle keurmerken 100% garantie bieden voor natuurlijkheid of dat het bedrijf transparant is.
Waar je goed op moet letten zijn geldige en waardevolle keurmerken.
Ook onder de keurmerken zijn er zijn helaas ook een heleboel nep.
Deze zijn bijvoorbeeld door de fabrikant zelf zijn bedacht of afkomstig van een vage organisatie.
Een keurmerk is niet altijd een keurmerk van waarde..... Ook hier wordt flink mee gesjoemeld om je te misleiden.
Waardevolle keurmerken die onder een strenge controle en toezicht worden gerekend zijn:
- COSMOS
- ECOCERT
- COSMOS BIO
- BDIH
- SOIL ASSOSIATION
Met welke slimme trucjes houden de fabrikanten ons voor de gek?
Neem je gezichtscrème eens onder de loep zou ik zeggen....
In de meeste gevallen bestaat deze uit water en staat in 9 van de 10 gevallen als 1e ingrediënt op de lijst.
Dan pas komt het ingrediënt waar het meeste van in je product zit. Dit ingrediënt bepaalt de samenstelling.
Je komt maar al te vaak onuitspreekbare namen tegen in de ingrediëntenlijst en deze lijken natuurlijk.
Ook kom je de term van natuurlijke oorsprong weer tegen op de verpakking.
Het zegt niets over de crème, die uiteindelijk in het potje beland of dat ook natuurlijk is gebleven.
Suiker wordt gewonnen uit de suikerbiet, hoe deze wordt bewerkt staat nergens vermeld.
Na de chemische bewerking blijft er van de suikerbiet niets natuurlijks over.
In principe mag voor suiker de 100% natuurlijk worden geclaimd terwijl het eindproduct verre van natuurlijk is.
Eigenlijk is suiker gewoon synthetisch en wordt natuurlijk genoemd.
Veel van dit soort natuurlijk-geclaimde stoffen zijn te vinden in onze verzorgingsproducten en make-up.
En dat zonder goed onderzocht te zijn naar de werkzaamheid van de stoffen.
De wetenschappelijk onderbouwde stoffen zijn:
- Haver
- Soja,
- Koffiebes
- Groene thee of extract
- Zoethout wortel
Deze stoffen zie je niet terug komen in goedkope merken, wel in de iets duurdere merkproducten.
De goedkopere product merken claimen “ …% van natuurlijke oorsprong” te zijn.
In deze producten zie je vaak de goedkopere stoffen.
Deze stoffen staan bekend om hun huid irriterende en uitdrogende eigenschappen.
En kom je al snel uit bij de term 'groenwasserij'.
Weer zo'n mooi marketing verhaaltje om een product “ groener” te laten lijken.
De werkelijkheid is helemaal niet zo natuurlijk en groen wat je wordt voorgeschoteld.
De fabrikanten zitten net op het randje van de wetgevingsregeltjes.
Wees daarom altijd scherp en alert om door hun mooie praatjes heen te prikken.
Tot slot het effect op het milieu
Met de term 'natuurlijk' hebben we weer een nieuwe hype te pakken.
Dit is ook opgevallen bij de reguliere merken zoals L'oreal, Nivea, Dove en Garnier en de huismerken in de supermarkt.
Deze merken komen opeens met een nieuwe geboorte golf aan “ natuurlijke alternatieven “ op de markt.
Dat heeft te maken de wet en regelgeving, deze worden momenteel aan de lopende band aangepast.
Zo worden er steeds meer maatregelen genomen om zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren, omdat er grote zorgen
zijn ontstaan over het milieu beleid. Dit betekent slecht nieuws voor fabrikanten en leveranciers.
Zij moeten grotere investeringen doen om met hun product én verpakkingen te voldoen aan de nieuwe regels en wetten.
Je zult begrijpen dat dit niet van de een op andere dag te veranderen is, laat staan wereldwijd.
Maar volgens de wet zijn ze verplicht om deze veranderingen door te voeren en krijgen ze hiervoor de tijd.
Al eens opgevallen dat jouw favoriete product opeens in een nieuw jasje is gestoken?
Of dat je het gevoel krijgt dat het product toch ineens anders dan anders werkt?
Hoezo de samenstelling is veranderd?
Aan de verpakking kun je al zien dat er iets is verandert. Vaak staat het met grote letters vermeld.
De fabrikant wil hiermee de indruk geven dat de verpakkingen zijn aangepast om aan de milieu wens te voldoen.
Eigenlijk interesseert het ze geen reet, maar zijn ze het gewoon verplicht om te doen.
Een ander aspect in dit verhaal zijn wij zelf als consument
De afgelopen jaren zijn we steeds meer teruggegaan naar de basis principes.
We willen geen chemische of synthetische troep meer smeren en als het niet nodig is om plastic in huis te halen.
Dit heeft zeker effect van ons eigen koopgedrag, maar ook voor de portemonnee van fabrikanten.
Door de grote vraag van ons als consument om een natuurlijk aanbod, probeert de fabrikant zich staande te houden op
de 'natuurlijke' markt, met als gevolg een enorme hoeveelheid producten van natuurlijke oorsprong.
Laat je door de verpakking niet misleiden en ga er niet klakkeloos vanuit dat de samenstelling van het product is
veranderd, ondanks dat het etiket je verteld van natuurlijke oorsprong of natuurlijk te zijn.
Reactie plaatsen
Reacties